Real Football 2009

Napsal Jan Šťastný dne 30.08. 2008 v 16.32

Nejnovější Real Football od Gameloftu opět boduje a hází tak rukavici Pro Evolution Socceru, který vyjde během několika týdnů.

9.0

sport

Opět tu máme co dočinění se skvělou hrou, není prakticky moc pořádně co vytknout, snad jen absenci BT multiplayeru, a nedodělané zvuky. Každopádně koupí této hry neproděláte a užijete si velké kvantum zábavy!

Tak to vypadá, že se nám i v mobilních hrách rozpoutá velká bitva o fotbalového krále. Abych hned upřesnil svou první větu – fanoušci fotbalových simulací na PC určitě vědí, že se odehrává velká bitva mezi vývojáři z Konami a jejich produktem Pro Evolution Soccer (dále již jen PES) a vývojáři z EA SPORTS s jejich FIFA Football. Situace se nyní zdá na vlas stejná i na poli mobilních her a opět jsou do toho zapojeni japonští Konami. Tentokráte však proti nim stojí protivník od stále největšího studia pro mobilní hry, a to Gameloft se svým Real Football a právě na tento nový fotbálek se teď společně půjdeme podívat, respektive na jeho nejnovější verzi Real Football 2009.

Nemá cenu rozdělovat hráčské osazenstvo na polovinu pro Konami a na druhou pro Gameloft. Každému zkrátka vyhovuje něco jiného a my můžeme být jen rádi, že se obě vývojářská studia snaží předstihnout to druhé a přinést nám tak ještě lepší herní zážitek než posledně. Kdo zkusil poslední díl Real Football, jistě mi dá za pravdu, že se jedná o skutečně výborně propracovanou fotbalovou simulaci a především grafické zpracování vás na první pohled úplně uhrane. Jinak tomu není ani v Real Football 2009. Grafika vás hned na první pohled uchvátí a už budete nedočkaví na první zápas, abyste si vše vyzkoušeli.

Nejdříve ale určitě doporučuji projít tréninkem, který je zpracován opět velmi dobře. Je rozdělen do tří částí. První vás naučí základní ovládání pro pohyby a přihrávky. V druhé části už se naučíte triky s míčem, které vám usnadní a také zpříjemní hraní. Je až s podivem na co všechno tvůrci mysleli. Budete mít tak možnost udělat „marseillskou otočku ala Zidane“, nebo kličku s naznačením přihrávky aneb podle Míry Bosáka „pojď sem, kam jdeš“ a nebo budete moci přelobovat vyběhavšího brankáře ala Karel Poborský na Euru 96 v duelu s Portugalskem. Jako třetí položku si budete moci vybrat volný trénink, tedy celá vaše jedenáctka jen proti soupeřově brankáři. Díky této možnosti tak máte ideální možnost si osahat ovládání a nazkoušet různé fotbalové situace. Ale nyní již dost k trénování a vrhneme se přímo na zápas!

V menu si nejprve zvolíte z možností jaký mod si přejete nyní hrát. Nechybí přátelský zápas, pohár, ligová sezóna, penaltový souboj a tzv. challenge mode. Přátelský zápas je prakticky rychlý start v bledě modrém, čili jen si vyberete váš tým a vašeho soupeře a už se může jíž na stadion. V poháru můžete volit ze 4 možností – EURO 2008, jen EURO (čili se stejnými pravidly jako EURO 2008 jen s vámi vybranými týmy), klubový pohár, čili jakási liga mistrů a nebo si můžete udělat úplně nový pohár do kterého můžete vložit až 32 mužstev, takže si můžete udělat třeba vlastní Mistrovství světa. Co se týká lig, tak zde si můžete vybrat z národní nebo klubové, přičemž ta národní bude rozdělena do dvou velkých 16ti členných skupin a také bude platit pravidlo, že první dva z ligy B postoupí do další sezony do ligy A a opačným směrem zase poputují dva poslední z A ligy. Klubové ligy jsou oficiální a budete si tak moci zahrát německou, anglickou, španělskou, italskou a francouzskou první ligu, čili asi nejkvalitnější klubové ligy v Evropě.

O penaltách netřeba nijak sáhodlouze povídat, prostě si vyberete dva týmy a utkáte se v penaltové bitvě, úspěšnější vyhraje a postupuje do dalšího kola. Co je ale jistě nejzajímavější volbou v tomto menu je již zmíněný Challenge mode. V něm se vám představí 17 různých scénářů, které budete muset dokončit. Budou to různé typy scénářu, například že naskočíte ve 20. minutě zápasu za stavu 0-1 a budete muset skóre otočit. Všechny scénáře jsou reálné a opravdu se staly, nicméně českého fanouška rozhodně nepotěší poslední scénář s nejvyšší obtížností, kde budete v kůži Turecka otáčet zápas proti České Republice za stavu 0-2. Tento zápas je však až na nejvyšší obtížnosti a věřte, že vám pěkně dlouho potrvá, než se k němu vůbec dostanete.

Teď jsem se rozepsal o herních modech a co vás ve hře čeká, nicméně všechny určitě zajímá, jak se to vlastně hraje. Odpověď je jednoduchá, hra je se to dobře, jako každý Real Football předtím a jsou přidány i další třešničky na dortu, které z tohoto fotbalu dělají ještě lepší hru než je minulý ročník. Již úvod do zápasu je úchvatný, diváci fandí a v hledišti se objevují vlajky obou týmů. Poté hráči nastoupí a zazní hymny obou celků (samozřejmě nejsou reálné), poté si jen letmo prohlídnete zahajovací sestavy a už se může hrát. Hra je plynulá a přerušena jen zapískáním sudího, který rozhodně neváhá vytáhnout červenou kartu, dejte si tak velký pozor na ostré zákroky.

Můžete ve hře udělat skutečně skoro všechno, dávat si krásné narážečky, dlouhé kolmé přihrávky,nebo obejít soupeře za ohromného povzbuzování diváků v souboji jeden na jednoho. Po každé vážnější šanci se vám ukáže replay, aby vám tak nic ze zápasu neuniklo. Občas se do hry vsune také moderátor, tedy ne že by hra obsahovala audio komentář, ale jen se objeví text co právě říká. Stejně tak zápas čas od času komentuje váš trenér, třeba když si necháte dát červenou kartu, tak vám náležitě vynadá apod. Ve hře se dají dávat krásné branky z velké dálky, dá se krásně kombinovat i na malém prostoru, dá se krásně vyslat spoluhráče uličkou do vyložené šance, prostě fotbal jak má být. Bude jen záležet na vašich schopnostech a umu, ale po nějakém čase se jistě dočkáte krásných branek a budete si stále více a více užívat tuto skvělou fotbalovou hru.

Ještě jsem nezmínil licence, ale to je skoro zbytečné neboť již dlouho dobu jsou všichni hráči plně licencováni, snad až na výjimky, kterou je například český národní celek a tak budete hrát například s Plasoulem místo Plašila, ale i když jsou jména zkomolená, bezpečně poznáte o koho se jedná. Budete mít tak možnost vybrat si z 60 národních celků ze všech světadílů, z dvaceti klubů každé obsažené ligy a jako bonus 31 klubů z ostatních koutů světa. Po dohrání předem určených lig, nebo modu se vám navíc otevře 9 speciálních klubů, jaké to jsou vám však nechci prozrazovat, to už byste věděli úplně všechno. Nově je také licencováno pět evropských stadiónů, včele s Old Trafford v Manchesteru, nebo Santiago Bernabéu v Madridu. Opět si také můžeme vybrat na jakém terénu chceme hrát, nebo za jakého počasí, přičemž když prší dělají se malé kaluže a na špatném terénu zase zůstávají drny po větších skluzech, čili i s tímto si autoři dali nemalou práci. Jediné co bych snad autorům vytknul jsou zvuky, tady není prakticky nic nového a to je právě oblast na které by ještě mohli zapracovat, jinak si myslím, že nám autoři opět přinášejí kvalitní fotbal u kterého si užijete hodiny zábavy, tak jako smějící se Francesc „Cesc“ Fàbregas Soler na titulním obrázku této hry.

Anonym
01.10.2008
17.04