Tomb Raider Underworld

Napsal Jiří Viktora dne 12.11. 2008 v 01.00

Co takhle si udělat výlet do Středomoří? Máme pro vás návnadu! Sexy Lara Croft půjde s vámi!

8.9

Eidos Mobile

Nekončící série s Larou Croft v hlavní roli se dočkala dalšího dílu. Přináší množství nástrah, nepřátel a fascinující příběh. Nech se zlákat sexy idolem herního průmyslu a poznej smysl akční podívané!

Jak již název napovídá, navštívíme zapadlé kamenné kobky a smrtelné díry končící kdesi pod povrchem. Podtitul Underworld ovšem skrývá daleko víc. Nesmrtelná Lara čelí nebezpečným nástrahám na každém kroku. Zavítáme do tajemné Baldurovi hrobky, která skrývá posvátné Thorovo kladivo a další cenné artefakty. Pro řadu dalších informací stačí sledovat útržky ze samotné hry. Autoři pořádně zapracovali na kvalitním příběhu a o adrenalinové zvraty nouze rozhodně není. Prozradíme, že potkáte i jednu starou známou tvář. Dozvíte se také konečně více o osudu matky Lary nebo o severském bohu Thorovi a jeho mýtickém kladivu, které svému držiteli přináší neskutečnou sílu - to vše v neprobádaném světě kouzelných dungeonů.

Akční podívaná kombinuje hned několik herních žánrů, čímž se ze hry stává univerzální zabíječ nudy. V jednu chvíli skládáte puzzly, podruhé přesouváte krabice, šplháte po zdech či zabíjíte tupé emzáky, vylézající zpod povrchu hliněného bahna – jak roztomilé. Teprve tou nejlepší podívanou je sledovat ladné pohyby a komba hlavní hrdinky. A kdyby jen to! Nebýt bojového umění, jistě by se dala na gymnastiku. Celé 3D podívané navíc sekunduje neméně povedený výběr cesty, který se občas promění v zoufalé hledání správného směru. Úkoly na principu jít doleva, vzít klíč, jít doprava odemknout dveře a přisunout kvádr, po kterém lze vylést na skalní převis, vás budou provázet na celém dobrodružství. Jednotlivé postupy jsou velmi dobře kombinované, tak aby hra neustále udržovala tempo.

Temná podsvětí jsou prošpikovaná nebezpečnými příšerami. Pokud vás nezastaví chapadla krvelačného Krakena, jsou tu ještě gigantičtí pavouci a netopýři. Každá sranda něco stojí, a i zde není nic zadarmo. Cestou v nebezpečné jeskyni si musíte dávat pozor na padající kameny i hluboké rokliny, ze kterých už cesta zpátky prostě nevede. Podmanivá akce vás strhne dynamickým 3D pohledem, díky němuž můžete sledovat krásné detailní prostředí hned z několika stran. Celá hra je navíc perfektně plynulá. Možnost samotného porozhlédnutí po zákoutí levelu se přímo nabízí. Kamera někdy působí až příliš chaoticky. Stejný problém se drží i ovládání, kde za hlavní nedostatek pokládám minimální volnost pohybu. Ke všem pohybům vám postačí pouze jedno tlačítko, přičemž hrdinka sama „zatáčí“. Vše se mění až při samotném souboji, kdy je pouze na vás, co uděláte či neuděláte.

Překvapením nám byl zvukový doprovod, pakliže se tak dá označit. Ačkoliv tento macek váží úctihodných 1,1 MB, doprovodné melodie se dočkáme pouze v menu, přímo ve hře jsou použity pouze reálné zvuky Doplňujícím zbožím jsou nejrůznější minihry. Hádanky jsem již zmínil výše, jde tu především o spojování provázků či skládání ozubených koleček. V pokročilém stádiu hry se objeví zábavné skládání kánálků do koryt. Po úspěšném zdolání příběhové části se vám odemknou i ve volném módu. Úkoly se ze začátku jeví jako bezvýznamná činnost, s dalším postupováním však zjistíte, že přes dveře se nedostanete bez úspěšného splnění klíčové hádanky. Co dělá Tomb Raidera chytlavým, jsou překážky, které vás nutí hru pokořit a občas se stávají nervovou záležitostí. Typickým příkladem je lezení doplněné o vyťukávání jednotlivých tlačítek.

Během dobrodružné cesty narazíte na hlavní záporáky, kteří vynikají svoji monstrózností. Při prvním pohledu na obrovského sklípkana vás určitě zamrazí v zádech. Každý boss má svoji unikátní strategii a zatímco Krakena stačí oslepit, s dalšími už je to tužší boj, ale co bychom neudělali pro ten krásný pohled na pěknou dívku s pistolemi v ruce. Autoři se snaží drsnější části hry poněkud zjednodušit a tak ve hře narazíte na explodující náboje nebo silné artefakty. Thorovo kladivo není totiž jediným skvostem, který najdete. Některé starodávné předměty se dají využít ve váš prospěch. Například k posouvání velkých kvádrů velmi dobře poslouží Thorovi rukavice.

Na ledových pláních se dokonce projedete ve sněžném skůtru. Okolní prostředí vypadá úchvatně, nicméně stále se opakující část podzemních labyrintů začíná být časem iritující, i když se stále objevují nové a nové zajímavosti. Celá hádanka Tomb Raidera zůstává nepoškozena. Recept tkví v postupném zdolávání nepřátel, hledání indicií celého příběhu, luštění hádanek a pobíhání nebezpečnými uličkami v podzemí. Nová Lara je příjemná podívaná, kterou jen tak nedohrajete. Hra vyjde 18.listopadu, a tak se zatím můžete kochat okolními obrázky a hltat zaručeně první informace!