Spore Mobile

Napsal Tomáš Sedlák dne 23.08. 2008 v 00.54

Will Wirght pod záštitou EA stvořil další sociální simulaci, tentokrát simulaci života jako takového. Megaloman. Společně teď toto veledílo narvou na každou myslitelnou platformu, mobilní javu nevyjímaje.

8.7

arkáda

V rámci platformy jedinečný titul, který zaujme spoustou možností a zlepšováků. Zamrzí hlavně podprůměrné zvuky a slabší tempo hraní. Vzhledem k absenci konkurence se ale i tak jedná o jasnou volbu.

A jaká tedy je mobilní Spore?  Poměrně dobrá. Na rozdíl od těch „hlavních“ verzí, v mobilní verzi si hráči vyzkouší jen první epochu Willovy megalomanské hry - tedy vývoj od jednobuněčného organismu k něčemu, co by se mohlo pokusit navštívit souš.

Princip samotného hraní je jednoduchý, ale zábavný. Navíc ho autoři okořenili spoustou zajímavých prvků. Jedná se o klasického zástupce žánru vykrmovacích her. Pokud znáte PC hry jako Tasty Planet, či Feeding Frenzy, nebo alespoň playstationové Katamari tituly, máte už teď celkem jasnou představu, o co v mobilní verzi Spore jde. Na počátku dostanete svoji malou spóru, s kterou se pohybujete v prostoru. Žerete malé spóry, a vyhýbáte se větším. S tím, jak se vesele vykrmujete, získáváte na objemu, což vám umožní spořádat i větší spóry, z kterých pochopitelně získáte více energie. No a poslední háček je v tom, že kontakt s větší spórou vede ke zranění a zmenšení.

Úkolem je tedy žrát. Když se potvůrka dost nažere, úroveň je splněna a následuje další. Výše zmíněné tituly samy už dokázaly, že taký koncept je sám o sobě zábavný. Teď se podíváme, čímpak je tento koncept v případě Spore obohacen.

Tak v první řadě je to samotná evoluce. Tu bych rozdělil na dvě části - kosmetickou a praktickou. Jednou za několik kol budete moci upravit svoji příšerku a později i volit upgrady v oblastech jako obrana, útok, rychlost, vnímání. Upgrady jsou tři pro každou kategorii a každý je svým pojetím docela unikátní. Se získáním upgradu také budete moci vzhled své příšerky vylepšit o nějaký příslušný výrůstek, ať už jsou to oči, šupiny, nebo třeba ostny. To už má ale jen kosmetický vliv. Mezi další čistě kosmetické úpravy pak patří možnost zvolit si barvy, vzorek povrchu a částečně i upravit samotný vzhled. V tomhle směru mě ovšem Spore trochu zklamalo, neb vzorky často ne zrovna ideálně pasují na tělo a úpravy tvaru jsou minimální - v zásadě jen volíte něco mezi pulcem a housenkou.

V samotné hře pak můžete narazit na malinké potvůrky - symbionty. Ty slouží jako upgrady a propůjčují vám schopnosti jako vyšší rychlost, štít, nebo možnost otrávit okolní nepřátele. Ti jsou jedineční svými schopnostmi a hra vás v některých místech nutí tuto jedinečnost využívat k jejich zničení. V některých úrovních se pak objevují další specialitky, ale nechci prozrazovat všechno.

Po dohrání hlavního módu se vám odemkne další, jehož jméno si teď nepamatuju. Ten je velmi arkádový, připomíná klasického Hada, jen kromě vlastního ocasu vám sbírání tablet komplikují malé spóry pohybující se různě po obrazovce. Opět jich je několik druhů, ačkoliv vzhledově už jsou prakticky stejné. Mód je navíc okořeněn různými power-upy, které příjemně zpestřují hratelnost. Postup do dalších úrovní už tu nehraje roli - spóra se nijak nevyvíjí a hraje se už jen na skóre.

Od začátku hry je také dostupný Arena mód, kde jste pouhým divákem souboje dvou vybraných spór, které jste v hlavní hře vytvořili. (Spóry se tedy po dohrání ukládají. Nepřekvapilo by mě, kdyby šly nějak vyexportovat do „velkých“ Spore, neb se se mnou hlavní mód rozloučil jakousi hexadecimální tabulkou.)

Zatím jsem Spore jen chválil, je tedy čas na nějaká ta negativa. Zaprvé hra mi na Nokii E51 neběží bůhvíjak plynule - AI ostatních potvor bude nejspíš docela náročné na počítání a se zapnutými zvuky se hra při střetu s nebezpečnou spórou krátce hryzla, což obvykle vyústilo v další střet a následně rychlou smrt. Takže zvuky jsem brzy vypnul, tady se stejně autoři nijak nevytáhli a zvukový doprovod považuju spíš za podprůměrný. Někomu by také mohla vadit vyšší obtížnost v závěru hry, nebo relativní krátkost hlavního módu - v mém případě se tyto dvě tak nějak vzájemně vyrušily, i když bych hru pořád uvítal raději delší a jednodušší. No a velký problém jsem viděl i v ovládání. U jiných mobilů to možná nebude takový problém, ale směrový ovladač E51 neumožňuje stisknutí v diagonálním směru, což je značný handicap hlavně ve zmíněném obtížnějším závěru. Diagonální pohyb samozřejmě funguje na číselné klávesnici, tam pro změnu narážím na její tvar, který je přeci jen dost zploštělý. Ale to je spíš problém telefonu, než hry. Také dohled by mohl být větší  - prakticky nevíte, kam plujete.

Shrnuto, Spore je velmi dobrou hrou, i když myslím, že za to hodně vděčí své jedinečnosti v rámci platformy. (Alespoň já žádnou jinou vykrmovací hru na mobil neznám.) I kdyby konkurence existovala, jistě by se v ní Spore neztratilo, díky spoustě vylepšení a zpestření, které obsahuje. Osobně ale věřím, že bych se mnohem víc bavil u svižnější a méně náročné verze takové hry.

Anonym
09.09.2008
18.57

mimochodom ine vykrmovacia hra - Feeding Frenzy, starsia ale dobra.

Anonym
08.09.2008
23.06

Když si hru registruješ, tak se ti u každé nové příšerky objeví DNA kód, který můžeš nahrát na oficiální stránku Spore Origins, kde se ti vygenerují automaticky všechny dostupné informace o tvém výtvoru a můžeš se utkat s příšerkami ostatních hráčů ve statistikách.

Vítězslav Zvonek
08.09.2008
13.05

Když kliknu na mód Arena tak tam mám 4 pložky:Bitvu,Moje Spóry.Jsou tam ještě další dvě,a nevím,co znamenají.Nevíte někdo,k čemu tam jsou?

Matěj Gause
24.08.2008
14.07

Ihned po startu Spore se objeví dvě položky - evoluce a aréna. Ta druhá je tvůj hledaný mód.

Matěj Pokorný
24.08.2008
13.26

Ještě se chci zeptat, kde najdu ten Arena mód? Po dohrání Evolution se mě odemkl akorát Survival mód a pak tam mám My Spore ale nikde žádnou možnost s arénou.

Matěj Gause
23.08.2008
20.09

Na test buildu určeném pro N95 hra funguje bez seknutí. Možná máte verze pro jiné mobilní telefony.

Matěj Pokorný
23.08.2008
20.14

Mám SE k510i

Anonym
23.08.2008
18.19

to seknutie môže byť tým, že to bolo testované na symbiane, na SE hra funguje bez problémov

Matěj Pokorný
23.08.2008
12.00

jj, hra má opradu nějak moc velký HW nároky. Se zvukem se to u mě skoro nedalo hrát a bez něj to v menu hry taky nebylo úplně růžový. Pak se mě teda na hře vůbec nelíbil ten dohled. Když jsem plul na jednu stranu a nějaká neřátelská příšerka na tu druhou, většinou se jí už nedalo vyhnout. Ale jinak celkem dobrá hra.