Napsal Jan Šťastný dne 02.01. 2010 v 13.23

Vesmírné závodění stále táhne a tak přichází Speed Forge Extreme od Chillinga!

6.5

simulátor

Chillingo

Ratsquare

Zajímavý, ale okoukaný nápad nepřínáší do tohoto herního žánru v podstatě nic nového. Kdo přečká prvních pár nudnějších závodů, dočká se poměrně solidní zábavy, ale otázkou je, zda to má cenu ve světě AppStore, kde na vyzkoušení čekají i tisíce jiných her.

Fenoménem dnešní doby jsou bohužel předsudky, a proto aby dnes film nebo hra vůbec někoho zaujala, musí být zajímavá hned od samého začátku. Díky obrovskému výběru si totiž každý rozmyslí, zda trávit minuty a hodiny u hry, která ho tolik nebaví, nebo zda bude sledovat film, který i po prvních dvaceti minutách vypadá dost podivně. No a právě toto je asi největší slabina Speed Forge Extreme (dále jen SFE).

Hra totiž na první pohled vypadá jen jako tuctový vesmírný simulátor, který nemá pořádně co nabídnout. To však není ani zdaleka pravda. Budete mít možnost usednout do kokpitu celkem šesti sci-fi korábů a proletět se na sedmnácti tratích, přičemž vše je vám zpřístupňováno až postupně. Na začátku tak dostanete do vínku nejpomalejší vehikl a s ním si také musíte pro začátek vystačit.

Mapy se potom dělí na dva druhy, a to podle popisu práce, která je po vás vyžadována. V klasických závodech bude vaším cílem vyhrát, v arénách potom zničit co nejvíce nepřátel. Ptáte se, jak můžete ničit protivníky? Ano, zatím jsem to nezmínil, protože jsme vlastně na začátku hry. Postupem času ale budou přibývat zbraně, které budete sbírat v průběhu závodů či v aréně. Rakety, lasery a miny budou vaší hlavní palebnou silou, přičemž se stačí jen přiblížit do blízkosti soupeře a vaše kocábka sama protivníka zaměří. Vy potom musíte jen ve správný čas vypálit. Po tratích jsou však rozesety také štíty a symboly nářadí. Nářadí je jasné, po jeho sebrání se vám opraví loď. Štít potom znamená, že jste po určitý časový úsek imunní jak vůči střílení nepřátel, tak vůči nárazům do překážek na trati. Nechybí ani zrychlovací a zpomalovací ikonky.

Závody se potom odehrávají třeba ve starém dolu nebo v továrně. Mapy jsou zajímavě zpracovány a vyloženě z nich dýchá ponurá atmosféra celé hry. Ovládání je pro iPhone vyloženě ideální a také překvapivě přesné. Zatímco akcelerace je automatická, zatáčení bude na vás. Nákláněním iPhonu se vznášedla řídí opravdu velmi dobře a zde není co vytknout. Grafické zpracování je také velmi solidní a se zapnutím motion blur ještě lepší. Dynamická hudba se do konceptu hru hodí náramně.

Abyste si hru však opravdu užili, musíte vydržet. První závody jsou poměrně nudné, protože v nich chybí zbraně, a tak musíte vytrvat. Po zpřístupnění všech zbraní se začnou odehrávat v arénách ta správná jatka a to stejné platí i o závodech. Bohužel však arény jsou dost malé, takže se přistihnete, jak jen kroužíte po obvodu a občas vystřelíte. Navíc protivníci nejsou zrovna geniální a multiplayer absentuje úplně.